Auster Autocrat

 

Auster Autocrat är ett civilt 3 sitsigt flygplan som är en utveckling av ett engelskt spaningsflygplan från andra världskriget. Den första i Sverige inköptes 1946.

Det här bygget är i skala ¼ (kvartskala) med en spännvidd på 2,7m och en längd på 1,8m. När jag gjorde ritningen tittade jag till att börja med på treplansskisser men det visade sig att måtten inte riktigt stämde med originalet. T ex var kabinbredden helt fel, jag visste att kabinbredden på vår fullskala Jodel är 1080mm så det borde vara i närheten även på Austern. Fick hjälp av en Austerägare med rätt kabinbredd, 1045mm, så det var bara att dela med 4. Jag hittade dock de viktigaste måtten och skalade ned dem 4 gånger vilket blev underlag för de 4 ritningsbladen. Motorn är en 20cc bensinmotor. Förebilden till denna modell är SE-ARO som fanns i Sverige mellan 1946-2014.


Förebildens, SE-ARO, historia. Denna var även förebild till SEMO's Auster Autocrat i skala 1/8 som fanns i hobbykataloger på 60-70-talen. Linjerna på sidan av kroppen målades på 1959-1960 när flygplanet tillhörde Edsbyns flygklubb.


SE-ARO Auster J/1 Autocrat

Tillverkad i England 1946

24/7 1946 levererad till Sverige

11/9 1946-11/10 1946 interimsregistrerad

24/1 1947 registrerad Sverige som SE-ARO på AB Hans Osterman, Stockholm

17/5 1949 Dagens Nyheter, Stockholm

3/12 1952 AB Stockholms Aero, Ulvsunda

26/5 1959 Edsbyns Flygklubb, Edsbyn

5/6 1961 S Wedin & B Holmberg, Härnösand

27/5 1966 avregistrerad

1981 L Bergqvist, Björklinge

21/1 1983 L Bergqvist, Björklinge (EAA 316) under restaurering

6/5 1985 J E Borlin, Vallentuna

2014 såld tillbaka till England



Ritningen består av 4st A0-blad










 
Bygget startar med kroppsidorna av 4X4mm furylister






 




Bakre delen av flygkroppen färdig. Varje listskarv har en plywoodförstärkning. Främre delen tillverkas separat 




Främre delen av kroppen är färdig och monterad


 

Formlisterna på ovan- och undersidan tillverkas av 4mm rundstav. Formlisterna på sidorna tillverkas av 4mm balsalister







 

Flygkroppen väger färdig 600g vilket inte är mycket för kvartskala





 

Landställ tillverkas av 3 och 4mm pianotråd samt 2st kolfiberrör. Kolfiberrören är fritt rörliga 3mm pianotråds hakarna





 




 



Sporrstället och hjulet utskrivet i 3D-skrivaren. Några lager glas/epoxy lades på för att säkra hållfastheten






Instrumentpanelen tillverkas av en botten av 0,4mm plywood och en ram av 3mm balsa. Mellan dessa läggs en bild med transparent plast över




Komplett panel med magnetbrytare, blandnings, snaps, förgasarvärme och trottelreglage. Det finns ingen com-radio eller elektroniska navigationsutrustning





Stöd för plywoodbeklädnaden på främre delen av kroppen



 

Kroppen, stabbe, fena och roder färdiga för klädsel. Vikten ligger nu på 1150g




Plugg av cellplast tillverkas för gjutning av motorkåpan


 


 

Motorkåpan gjuten av glasfiber/epoxy. Nu återstår luckor, panellinjer och baffelplåtar för ledning av kylluften till motorn




Intrumentpanelen och vindruta monterad, notera bränslemätaren framför kompassen






Flygkroppen färdiglackerad och klar förutom sidorutor samt rutorna på ovansidan




Senaste uppdatering: 2024-04-27
Copyright © 1997, Kenneth Pettersson. E-post
URL: www.kpflyg.se


 [KP1]