Flygutprovning med SE-VMS

 

 

Den 27/5-12 var det slutbesiktning av vår Jodel D18, SE-VMS, på Troslanda med Staffan Ekström från EAA som besiktningsman.  Besiktning utan anmärkning vilket innebär att vi nu har flygutprovningstillstånd. Kontrollant under bygget har varit Nils-Gunnar Olson. Flygutprovningens fortskridande presenteras nedan.

 

SE-VMS till höger, till vänster Staffan Ekströms Dynamic.

 

 

Besiktningen slutförd. Staffan Ekström, Jocke och Kenneth Pettersson.

 

 

Första testet av flygplanet var ett antal högfartstaxningar upp till lättningsfart på banan. De första flygningarna var lyft och omedelbar landning på banan för att kontrollera att planet inte drog snett, att manöverorganen fungerade normalt, att motorn drog bra och att alla övriga värden verkade bra. Propellern som användes vid de 4 första flygningarna är en  56''X46'' träpropeller. Med denna propeller fick vi ett statiskt varvtal av 2600 v/min vilket är något lågt.

 

Efter ett antal start och omedelbar landning på banan var det dags att göra första trafikvarvet runt banan. Första varvet gjordes på bana 12 på Troslanda med stigning till trafikvarvshöjd. Oljetemperaturen stiger till 120° och cylindertemparaturen till 180°. Motorvarv 3000 v/min. Temperaturen ute är ca 25°. Första steg klaff, 15° fälls ut vid 60 kt. På final fälls andra steget, 30° ut och planet ligger stadigt på finalen. Sättningen blir helt odramatisk.

 

 

Ändring av bafflingen för att få acceptabel temperatur på motorn. Kylplåtar som leder luft till topparna och separat kanal till oljekylaren.

 

 

Test 2/12-17 med nytillverkade björkpropellern visade på bra prestanda, bästa propellern hittills. Statiskt varvtal på ca 2800 rpm. Stigprestanda: ca 750 fpm.

Fartprestanda: 2800 rpm - 85 kt, 2900 rpm - 95 kt och 3100 rpm - 105 kt. Bästa motorvärden hittills. Under december 2018 byttes cylindrar/kolvar och topplock desutom utfördes en nogrann konfigurering av kompresionsförhållande. Detta medförde ett statiskt varvtal av ca 3000 rpm och lägre motortemperatur, se "motorsidan". I maj 2019 var flygutprovningen klar och första flygtillståndet tilldelades.

 

 

Senaste uppdatering: 2019-06-01
Copyright © 1997, Kenneth Pettersson. E-post
URL: www.kpflyg.se